دستگاه آب شیرین کن
نوشته شده توسط : سازآب

آب شیرین کن / نمک زدای آب :

فرآیندهای نمک زدایی یا همان آب شیرین کن ، آب نمک های محلول و سایر مواد معدنی را از آب جدا می کند. منابع آب تغذیه ممکن است شامل آب شور، آب دریا، چاه، سطح (رودخانه ها و نهرها)، فاضلاب و آب های خوراک و فرآیند صنعتی باشد. جداسازی غشایی توسط دستگاه آب شیرین کن اسمز معکوس به نیروهای محرک از جمله فشار (اعمال شده و بخار)، پتانسیل الکتریکی و تمرکز نیاز دارد تا بر فشارهای اسمزی طبیعی غلبه کند و به طور موثر آب را از طریق فرآیندهای غشایی وادار به خالص سازی و شیرین سازی کنند. به این ترتیب، استفاده از آب شیرین کن به روش اسمز معکوس، فناوری انرژی بر است و تحقیقات زیادی جهت  بهبود کارایی و کاهش مصرف انرژی دایما در حال انجام  است. یکی از موارد استفاده از آب شیرین کن جهت تصفیه و نمک زدایی از آب دریاها می باشد. آب دریا پتانسیل تولید قابل اعتماد آب آشامیدنی کافی برای حمایت از جمعیت های بزرگ واقع در نزدیکی ساحل را دارد. کارخانه‌های نمک‌زدایی آب دریا با استفاده از دستگاه تصفیه آب با فیلتراسیون غشایی متعدد در حال حاضر در حال ساخت یا برنامه ریزی برای بازسازی سواحل خشک شده کشور هستند . از آب شیرین کن برای تولید و تهیه آب مورد نیاز شرب، شستشو و ... استفاده می گردد. اسمز معکوس (RO) و نانوفیلتراسیون (NF) فرآیندهای غشایی تحت فشار هستند. پیکربندی های سیستم اسمزمعکوس شامل فیلترهای مارپیچی، فیبر توخالی و ورق است که مارپیچ بیشترین استفاده را دارد. غشاهای معاصر عمدتاً مواد پلیمری با استات سلولز هستند که هنوز به میزان بسیار کمتری استفاده می شوند. فشارهای عملیاتی RO و NF در محدوده 50 تا 1000 psig (3.4 تا 68 بار، 345 تا 6896 کیلو پاسکال) است. فرآیندهای الکترودیالیز (ED) و معکوس الکترودیالیز (EDR) توسط جریان مستقیم (DC) هدایت می‌شوند که در آن یون‌ها (بر خلاف آب در فرآیندهای تحت فشار) از طریق غشاهای انتخابی یونی به الکترودهایی با بار مخالف جریان می‌یابند. در سیستم های EDR، قطبیت الکترودها به صورت دوره ای معکوس می شود. غشاهای آنیونی و کاتیونی انتقال دهنده یون (انتقال پرم) یون ها را در آب مورد تصفیه جدا می کنند. سیستم های آب شیرین کن مذکور عمدتاً در آب‌هایی با مواد جامد محلول کم (TDS) استفاده می‌شوند. اسمز رو به جلو (FO) یک فرآیند نمک زدایی تجاری نسبتاً جدید است که در آن یک گرادیان غلظت نمک (فشار اسمزی) نیروی محرکه از طریق یک غشای مصنوعی است. آب شور یا ناخالص (مانند آب دریا) در یک طرف غشای نیمه تراوا و یک محلول کشش فشار اسمزی بالاتر در طرف دیگر قرار دارد. بدون اعمال فشار خارجی، آب از محلول تغذیه به طور طبیعی از طریق غشا به محلول کششی منتقل می کند. سپس محلول رقیق شده پردازش می شود تا محصول را از محلول قابل استفاده مجدد جدا کند. تقطیر غشایی (MD) یک فرآیند غشای نمک‌زدایی آب است که در حال حاضر استفاده تجاری محدودی دارد. MD یک فرآیند ترکیبی از RO و تقطیر است که در آن از یک غشای مصنوعی آبگریز برای اجازه دادن به جریان بخار آب از طریق منافذ غشا استفاده می شود، اما نه خود محلول. نیروی محرکه سیستم آب شیرین کن MD اختلاف فشار بخار مایع در سراسر غشا است.

گروه صنعتی سازآب یکی از  برترین تولید کننده صنعتی است که به طور خاص بر روی فرآیندهای غشایی از جمله اسمز معکوس (RO)، نانوفیلتراسیون (NF)، میکروفیلتراسیون (MF)، اولترافیلتراسیون (UF)، نمک‌زدایی معکوس الکترودیالیز (EDR) و بیوراکتورهای غشایی (MBR) تمرکز می‌کند.

روش های نمک زدایی برای تولید آب آشامیدنی با استفاده از انواع آب شیرین کن :

 

با افزایش جمعیت و کاهش منابع آب آشامیدنی شیرین با کیفیت بالا، بسیاری از جوامع استفاده از فرآیندهای نمک‌زدایی و آب شیرین کن را برای تامین آب شیرین در زمانی که دیگر منابع و روش‌های تصفیه غیراقتصادی هستند یا از نظر زیست‌محیطی مناسب نیستند، در نظر گرفته می شود. نمک زدایی به هر فرآیندی گفته می شود که نمک های اضافی و سایر مواد معدنی را از آب حذف می کند. در اکثر فرآیندهای نمک زدایی، آب ناخالص تصفیه می شود و دو جریان آب تولید می شود :

1-آب شیرین تصفیه شده که غلظت کمی از املاح و مواد معدنی دارد

2-کنسانتره یا آب نمک که غلظت نمک و مواد معدنی آن بیشتر از آب خوراک است

آب خوراک مورد نیاز دستگاه آب شیرین کن و یا  فرآیندهای نمک زدایی می تواند آب دریا یا آب شور باشد. آب شور حاوی نمک بیشتری نسبت به آب شیرین و کمتر از آب نمک است. معمولاً در مصب ها، که مسیرهای پایینی رودخانه ها در محل برخورد آنها با دریا هستند، و سفره های زیرزمینی، که ذخیره آب زیرزمینی هستند، یافت می شود.

یک کارخانه آب شیرین کن اولیه در ایالات متحده در سال 1961 در فری پورت، تگزاس ساخته شد. این شرکت با استفاده از فرآیند تقطیر لوله عمودی طولانی (LVT) روزانه 1 میلیون گالن (mgd) آب شیرین برای شهر فری پورت، تگزاس تولید کرد. با پیشرفت سریع فناوری، دو فرآیند دیگر - حرارتی و غشایی - گزینه‌های مناسبی برای تبدیل آب شور به آب شیرین آشامیدنی هستند.

منابع آب :

عوامل متعددی بر انتخاب آب های منبع برای تغذیه نیروگاه های آب شیرین کن تأثیر می گذارند: موقعیت کارخانه در رابطه با منابع آب موجود، مقصد تحویل آب تصفیه شده، کیفیت آب منبع، گزینه های پیش تصفیه موجود، و اثرات زیست محیطی ترشح کنسانتره

آب دریا :

آب دریا یا از سطح آب یا از زیر کف دریا به کارخانه نمک‌زدایی وارد می‌شود. در گذشته، کارخانه های نمک زدایی آب دریا با ظرفیت بالا از آبگیرهای سطحی در دریای آزاد استفاده می کردند. اگرچه مصرف آب سطحی می تواند بر موجودات موجود در اقیانوس تأثیر بگذارد و تحت تأثیر قرار گیرد، اما مسائل مربوط به این روش را می توان با طراحی مناسب، بهره برداری و نگهداری فناوری ها به حداقل رساند یا حل کرد. این فناوری‌ها شامل صفحه‌های غیرفعال، صفحه‌های مشبک ظریف، موانع شبکه فیلتر و سیستم‌های رفتاری است. آنها برای جلوگیری یا به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی بر روی منطقه ورودی اطراف و به حداقل رساندن مقدار پیش تصفیه مورد نیاز قبل از رسیدن آب تغذیه به سیستم های تصفیه اولیه طراحی شده اند. هنگامی که آب از زیر سطح دریا  وارد می شود، این فرآیند آسیب کمتری به جانداران دریایی وارد می کند. با این حال، اگر منطقه محل نصب آب شیرین کن نامطلوب باشد، آبگیری زیرسطحی می تواند به سفره های آب شیرین مجاور آسیب برساند. روش های آبگیری زیرسطحی شامل چاه های ساحلی عمودی، چاه های شعاعی و گالری های نفوذی است. مزیت اصلی استفاده از آبگیر زیرسطحی این است که آب به طور طبیعی در حین عبور از پروفیل خاک به آبگیر فیلتر می شود. این فیلتراسیون کیفیت آب خوراک را بهبود می بخشد و نیاز به پیش تصفیه را کاهش می دهد.

آب شور :

آب شور معمولا به عنوان منبعی برای تاسیسات نمک زدایی استفاده می شود. معمولاً از خورهای محلی یا چاه های آب شور داخلی کشیده می شود. از آنجایی که معمولاً نمک کمتر و غلظت مواد جامد معلق کمتری نسبت به آب دریا دارد، آب شور نیاز به پیش تصفیه کمتری توسط دستگاه آب شیرین کن  دارد که هزینه های کلی تولید آب تووسط سیستم آب شیرین کن  را کاهش می دهد. با این حال، یک نقطه ضعف این است که دفع آب نمک از محل نمک‌زدایی داخلی هزینه را افزایش می‌دهد و می‌تواند نگرانی‌های زیست‌محیطی را افزایش دهد.

فن آوری های نمک زدایی

دو فن آوری تقطیر عمدتاً در سراسر جهان برای نمک زدایی و شیرین کردن آب توسط دستگاه آب شیرین کن یا دستگاه تصفیه آب استفاده می شود: تقطیر حرارتی و تقطیر غشایی.

استفاده از آب شیرین کن با استفاده از فن آوری های تقطیر حرارتی به طور گسترده در خاورمیانه رواج دارد و به این دلیل است که ذخایر نفتی منطقه هزینه های انرژی را پایین نگه می دارد. سه فرآیند اصلی حرارتی در مقیاس بزرگ عبارتند از تقطیر فلش چند مرحله ای (MSF)، تقطیر چند اثره (MED) و تقطیر فشرده سازی بخار (VCD). یکی دیگر از روش های حرارتی، تقطیر خورشیدی، معمولاً برای تولید بسیار کم آب شیرین  استفاده می شود.

فناوری های تقطیر غشایی عمدتاً در ایالات متحده و کشورهای اروپایی که ذخایر نفتی کمی دارند، استفاده می شود. این سیستم ها آب تغذیه را با استفاده از یک گرادیان فشار برای تغذیه اجباری آب از طریق غشاها تصفیه می کنند. سه فرآیند اصلی غشایی عبارتند از: الکترودیالیز (ED)، معکوس الکترودیالیز (EDR) و اسمز معکوس (RO).

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با دستگاه آب شیرین کن به وب سایت سازآب مراجعه نمایید. 





:: برچسب‌ها: آب شیرین کن ، قیمت آب شیرین کن ، تولید آب شیرین کن ، فروش آب شیرین کن ، آب شیرین کن صنعتی ، آب شیرین کن خانگی ,
:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: